söndag 19 augusti 2012

Om bär eller brist

Jag plockade blåbär
och la dem i en fryspåse
det var sent på säsongen
så de var relativt svårfunna
dignade och trängdes alltså inte i ljuva klasar

de var både unga och gamla liksom jag
emedan avplockade och tunga och befintliga
och plockade och lite skrumpna
emedan fortfarande trots allt vid liv
och ovetande om sitt kommande offer
och rätt blå ändå

det blev en liten skörd
men den fanns

och sen glömde jag äta dem
eller så nändes jag inte
för att de var så få
som om det skulle spela någon roll hursomhelst

och när jag väl slutligen skulle till
så var de mosiga, förutom ett par stycken

vad lär vi oss då av denna betraktelse
- ingenting
men så är ju också fallet med de flesta försök
de faller platt där ingen ser
eller mosar ihop sig och blir gamla
och kvävs långsamt
i nån liten påse

som man fnyser åt och slänger

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar