söndag 31 januari 2010

Du stannade inför vintern
och tog en annan väg
en som inte var skyltad

Jag visste inte att det fanns en annan väg

Du släppte bagaget och fortsatte gå
med fria händer

Jag förstod inte att man kunde göra så

och jag letar dig nu
i isande insikt med kylslagna fingrar
i höstens fall gräver jag och i morgonens blå stigning
och skyddande hölje och i sol som tränger sig fram
bak väggar och i frihet söker jag
där världar krockar och människor möts där det
silas efter guld där dalar stiger mot berg och störtar
och där det vaskas förfluten tid söker jag
i den sista värmande
vindilen, när det huttras och hoppas längs krokiga
vägar och i vårens haltande
förklaringar
ska jag finna dig

jag letar i glömda berättelser ur tidens hoptrasslade garn

jag ska finna dig i nästa steg mot kärleken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar